25 sierpnia 2017

BUDAPESZT | DLACZEGO CHCE DO NIEGO WRÓCIĆ

Aby urozmaicić Wam czytanie bloga między stylizacje z Chorwacji będę wrzucać posty opisujące różne miejsca, które miałam okazje odwiedzić. Opowiastki dotyczące moich wakacji zacznę od Budapesztu, bo to właśnie Budapeszt był pierwszym miejscem, w którym zatrzymaliśmy się na trasie prowadzącej do Chorwacji.

Lata temu, jeszcze w podstawówce, jako małą dziewczynkę mama wysłała mnie na trzy tygodniową kolonię na Węgry. Większość rzeczy pamiętam z tego wyjazdu jak przez mgłę, ale trzy z nich wyryły się w mojej pamięci:
  • boska, ale i niebotycznie droga papeteria z Kubusiem Puchatkiem, na którą wydałam większość kieszonkowego (musiałam ją mieć, bo przecież w podstawówce pisałam listy do koleżanek i przede wszystkim kochasiów),
  • fajerwerki nocą w Egerze, które rozbłyskały zupełnie nad moją głową i wydawały się być na wyciągnięcie ręki,
  • przepiękny, ogromny i bosko oświetlony Most Łańcuchowy w Budapeszcie, który wywarł na mnie ogromne wrażenie.

Jak widać moje wspomnienia z  tamtego czasu są mocno ograniczone. Uważam, że to i tak godne podziwu, że jako 8 letnie dziecko zapamiętałam most, który delikatnie rzecz ujmując dzieci mają w głębokim poważaniu.

Jednak do meritum. Kiedy wpadliśmy na pomysł odwiedzenia Budapesztu podczas podróży do Chorwacji stwierdziłam, że to rewelacyjna okazja, żeby odświeżyć pamięć i spojrzeć na to miasto oczami dorosłej kobiety.

No i spojrzałam. Spojrzeniem nieco mętnym od prochów na chorobę lokomocyjną, odrobinę zmęczonym i niewyspanym po kilkunastogodzinnej podróży, ale wciąż głodnym pięknych widoków i łaknącym wszystkiego co nowe i nieznane. Byłam gotowa na moje 12 godzin w Budapeszcie i liczyłam na złote góry.

I się troszkę przeliczyłam. Na obronę Budapesztu mam to, że byłam naćpana, zmęczona i niewyspana. Poza tym w mieście panował straszny skwar, który skutecznie zniechęcał do zwiedzania, a czasu na zwiedzanie było jak na lekarstwo. Jednak to nie otumanienie lekami i zmęczenie były głównymi powodami, dla których Budapeszt wywarł na mnie słabe wrażenie. Ale nie będę taka okrutna i zacznę od tego, co mi się podobało.

KILKA PLUSÓW
Architektura miasta zachwyca, a ja uwielbiam napawać się widokiem pięknych budowli. Lubię zaglądać w te mniej uczęszczane przez turystów zakamarki odwiedzanych przeze mnie miast, ale napięty grafik i szybko przesuwające się wskazówki zegara nie dały mi się nimi nacieszyć. Musiałam zadowolić się odwiedzeniem miejsc, które są najważniejszymi punktami Budapesztu i które oczywiście skupiają w swojej okolicy najwięcej turystów. Wędrówkę rozpoczęliśmy od Mostu Wolności, szliśmy wzdłuż Dunaju w stronę mostu Łańcuchowego, przez który dostaliśmy się na drugą stronę rzeki. Tam wdrapaliśmy się (schodami, nie kolejką) na Wzgórze Zamkowe, z którego rozciąga się wspaniały widok na panoramę Budapesztu. Maciej nie omieszkał zrobić kilku zdjęć z tego miejsca specjalnie dla Was. Po zejściu na dół udaliśmy się w stronę budynku Parlamentu, który robi naprawdę ogromne wrażenie i zapiera dech w piersi. Po kilku godzinach spacerowania słońce dawało nam się we znaki, dlatego udaliśmy się na późny obiad, który w zasadzie był końcowym punktem naszej wycieczki po Budapeszcie. Późnym wieczorem dotarliśmy do hotelu i jedyne o czym myśleliśmy to sen. Z samego rana beż żalu opuściliśmy Budapeszt i ruszyliśmy w stronę słonecznej Chorwacji.

I PARĘ MINUSÓW
Zaczęło się od hotelu, a w zasadzie bloku, w którym mieścił się nasz apartament i uśmiechniętego kitajca, który wciąż powtarzał ‘jes’ i ‘heloł’. Język angielski był mu w zasadzie całkowicie obcy, a dogadanie się z nim graniczyło z cudem. Po kilku próbach na szczęście jakoś się udało.
Najbardziej zawiedli mnie ludzie i ich dziwne zachowanie. Mało kto się uśmiechał, mało kto wyrażał chęć pomocy, a liczba dziwnie zachowujących się osób dookoła nas była zdecydowanie za duża. W ciągu kilku godzin spacerowania podeszło do nas parę osób chcących od nas pieniądze. Byli mocno natarczywi, nie chcieli dać nam spokoju, a na biednych z pewnością nie wyglądali.
Zwróciłam również uwagę na brud, który dostrzegalny był w każdym miejscu miasta. Śmietniki, z których wysypywał się nadmiar śmieci nie zachęcały do wypicia kawy w pobliskich kawiarniach. Siedzenie na ławce w parku raczej też nie wchodziło w grę. Brudne ulice, zaniedbane podwórka kamienic i otaczające mnie smród.  Jakoś tak mało estetycznie mimo przepięknej i okazałej architektury.
Sam Dunaj też nie wywarł na mnie większego wrażenia. Strasznie brudny, a zdjęcia idealnie pokazują jak jego kolor psuje panoramę miasta.

ALE WRÓCĘ
Po wycieczce w podstawówce miałam o Budapeszcie mocno wygórowane zdanie. Jak się okazuje jedno wspomnienie (achh ten most) może utrwalić w naszej głowie obraz miasta idealnego. Jednak zdanie to było mocno przesadzone i znacznie odbiegające od rzeczywistości. Mimo wszystko, chcę dać Budapesztowi jeszcze jedną szansę i wrócić do tego miasta, ale nie w szczycie sezonu urlopowego. Wybiorę się przez lub po sezonie, kiedy upały nie będą tak straszne a liczba turystów nie tak kosmiczna.  Chce tam wrócić, żeby zobaczyć wszystko, to czego nie zdążyło wyłapać moje oko podczas tej podróży i odkryć całe to piękno, które Budapeszt jest mi w stanie zaoferować.